پیشینه هنر خاتم کاری

آنچه که در تعریف خاتم کاری در دایره المعارف فارسی آمده بدین شرح است:

"در دائرةالمعارف فارسی دربارهٔ خاتم‌کاری و خاتم‌سازی آمده‌است: هنر آراستن سطح اشیاء به صورتی شبیه موزائیک، با مثلث‌های کوچک. طرح‌های گوناگون خاتم همواره به صورت اشکال منظم هندسی بوده‌است. این اشکال هندسی را با قراردادن مثلث‌های کوچک در کنار هم نقش‌بندی می‌کنند. مثلث‌ها را از انواع چوب، فلز و استخوان می‌سازند. هرچه مثلث‌ها ریزتر و ظریف‌تر باشند، خاتم مرغوب‌تر است. در یک طرح خاتم، برای ساختن کوچک‌ترین واحد هندسی، حداقل سه مثلث و برای بزرگ‌ترین آن، حداکثر چهارصد مثلث به کار می‌رود"


خاتم کاری


با مطالعه تاریخ هنر در می یابیم که مشخص نیست اولین بار چه کسی و چه تاریخی این هنر را اختراع کرده است. در این مقاله شما را با آثار مهم خاتم کاری آشنا می کنیم :


خاتم کاری


درهای خاتم قصر رویایی تیمور گرکانی به نام دلگشا و در های آرامگاه او

درهای چوب گردو و روکش استخوان و چوب های از نوع دیگر که توسط هنرمندی به نام حبیب اله ساخته شده است.

منبر خاتم کاری در مسجد جامع عتیق شیراز که قدمتی بیش از 1000 سال دارد.


خاتم کاری


درهایی که با اشکال هندسی گل و بته تزیین شده است.

درب های تالار آیینه کاخ گلستان


خاتم کاری


منبر چوبی مسجد لنبان اصفهان که با اشکال هندسی و اجزای نقره ای تزیین گشته است.

 

هنر خاتم کاری در دوران صفوی به اوج شکوفایی خود رسید. اما در دوره ی قاجاریه به دلیل بی توجهی به این هنر از رونق افتاد. در دوران پهلوی به کوشش استاد کمال الملک در مدرسه صنایع مستظرفه دوباره این هنر جانی دوباره گرفت.

 

خاتم کاری


در بازار صنایع دستی می توانید محصولات متنوع میاکاری را مشاهده کنید. یکی از پر طرفدارترین این محصولات جعبه خاتم کاری است که هم زیباست هم مقرون به صرفه و می تواند یکی از بهترین سوغات ها برای عزیزانتان باشد.


خاتم کاری


برای مشاهده و خرید جعبه خاتم کاری می توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

قیمت : 21900 تومان

اطلاعات بیشتر و خرید

 خاتم کاری